Spoorweg

Coolhemstraat 64

Van 1934 tot 1939 was hier een stopplaats van de trein op de lijn Mechelen-Sint-Niklaas.

Het traject Mechelen - Temse van de lijn 54 (Mechelen - Terneuzen) werd geopend op 28 juli 1870. Er reden vijf tot zeven reizigerstreinen per dag in elke richting op werkdagen. Tussen 1870 en 1914 reden er op zondag zelfs acht treinen op het traject. De lijn werd ook intensief ingezet voor het goederenvervoer: steenkolen voor de cokesfabriek in Willebroek (1901), bouwmaterialen voor de bouw van de forten (1905), Engelse steenkool voor de ASED-fabriek Willebroek (1928), goederentreinen met hout uit Rusland, Zweden en Finland voor de papierfabriek De Nayer in Willebroek, aardappelvervoer vanuit Zeeuws-Vlaanderen, materiaal voor de mandenmakerij in Bornem, stalen platen en profielijzer voor de scheepswerf in Temse, schipmest uit Brussel.

Na de Tweede Wereldoorlog waren er heel wat hinderpalen. De brug van Willebroek was onderbroken van 1940 tot 1950, die van Temse van 1940 tot 1956. Pas nadien kon het treinverkeer terug zijn normale traject rijden. In 1965 werden de stoomtreinen vervangen door treinen met dieselmotoren. En in 1985 werd met het oog op de rechtstreekse verbinding Sint-Niklaas - Mechelen - Leuven lijn 54 geƫlektrificeerd. Op 19 mei 1998 werd het vernieuwde station van Puurs geopend.

Op de verschillende overwegen die er in Kalfort waren, werden lange tijd bareelwachters ingezet, die de slagbomen moeten neerlaten wanneer er een trein langskomt. De namen die we aantreffen zijn Croes aan de Moerplas (1925); Peeters (1885), Vidael (1912) Cesar Heyvaert en Stien Jantjens aan de Leopold Van Kerckhovenstraat; Petrus en Marie Coomans, Godelieve Verelst (1964) aan de Coolhemstraat. Bij de elektrificatie van de lijnen in de jaren 1980 verloren de baanwachters definitief hun functie.